Tuesday 30 July 2013

TEF2013-33 :: EBC - Membina Helipad Kem Felda

Kewujudan 2 helipad utama di EBC, satu di HRA dan satu lagi di 7 Summit Camp (berhampiran crampon point) tidak memenuhi keperluan Kem Felda. Kami juga nak helipad sendiri untuk pelawat kami.

Jadual lawatan VIP dari Malaysia ke Kem Felda, menuntut kami membina satu lagi helipad di EBC. Helipad ini mesti di Kem Felda bagi memudah dan memendekkan masa VIP berjalan ke Kem Felda.

Proses membina helipad Kem Felda diketuai Ketua Basecamp Sherpa. Satu puncak bukit di Kem Felda dipilih. Dihari yang ditetapkan, selepas makan tengahari kami krew sokongan bersama krew sherpa berganding bahu memulakan binaan tapak helipad.
Bukit untuk helipad dilihat dari khemah tidur apip
Parameter helipad dibuat dengan menyusun batu-batu besar disekeliling puncak bukit. Kemudian batuan-batuan didalam parameter dialihkan. Pasir-pasir disodok hingga puncak bukit hampir rata. Tunggul ais yang terjojol dipuncak bukit ini dibiarkan berpanasan dan cair. Kerja helipad akan disambung semula esok. Harapan kami tunggul-tunngul ais akan cair esoknya.
Giliran Acap Tetel untuk menyodok tanah
Hari seterusnya, bonggkah-bongkah batu yang lebih besar disusun bertangga dari helipad ke khemah utama Kem Felda. Permukaan helipad diratakan lagi. Tanda 'H' dibuat menggunakan batu-batu kerikil ysng disusun hingga berupa huruf H. Tepung ditabur untuk menjelaskan lagi tanda H ini.


Tangga ke helipad
Helipad yang siap dengan tanda 'H'
Pasukan menyediakan helipad

0 comments:

Post a Comment