Tuesday 9 July 2013

TEF2013-18 :: Obsess Amadablam

Gunung Amadablam (6812m dpl) cukup sinonim dengan masyarakat Sherpa setempat. Gunung Amadablam lebih dekat dengan mereka berbanding G. Everest yang gah dimata dunia.

Pemandangan di kebanyakan penempatan disini berlatar belakangkan G. Amadablam. Ada penempatan di kaki G. Amadablam. Jadi masyarakat disini obsess dengan gunung ini. Dari jendela rumah / hotel dah boleh lihat G. Amadablam dengan jelas. Penampatan seperti Pangboche, Shomre, Dingboche dan Chukung menjadi gah dengan panorama G. Amadablam yang tersergam.

Pemandangan sebahagian perjalanan kami dihidangkan dengan G. Amadablam. Kami lihat G. Amadablam dari arah Barat Laut, Barat, Barat Daya dan Utara. Gunung ini dapat dilihat dari Pangboche hingga ke pertengahan trail Chukung - Island Peak Basecamp. 
Amadablam - foto dari Namche Bazar acclamatize view point
Amadablam - foto dari Dingboche view point
Amadablam - lagi foto dari Dingboche view point
Foto di Chukung
Sikap obsess masyarakat setempat dengan Amadablam jelas kelihatan dari lukisan-lukisan yang dihasilkan. Kunjungan ke galeri-galeri lukisan, atau lukisan yang dijual di kaki lima atau lukisan yang digantung di hotel-hotel. Gunung yang dilukis adalah G. Amadablam. Lukisan G. Everest setakat ini belum dijumpai.

Kami juga tak lepas peluang bergambar berlatar Gunung Amadablam. Ada yang termimpi mendaki Amadablam. Gunung ini nampak berbeza dari arah yang berlainan.

#AZAM lah jadi rakyat Malaysia mendaki gunung kebanggaan masyarakat setempat, G. Amadablam.

Memukau pandangan
Amadablam - lagi foto dari antara Dingboche - Chukung

0 comments:

Post a Comment