Fotobook

Foto mendaki gunung tertinggi di Australia

Wednesday, 19 February 2014

Pemesongan Kutub

Ilustrasi yang diterbitkan SinarHarian

Salji turun di padang pasir & kutub menyonsang. Apa info dari ilmu pemetaan! Bagaimana nak baca peta selepas ini dan ditahun-tahun mendatang? Tepat / "valid" lagikah compas bearing nanti. Adakah mereka yang mengelar diri sendiri sebagai penyondol hutan dan gunung akan berubah menjadi penyondol tanah?

Arah kutub menyonsang tahun demi tahun. Hal ini ada dalam ilmu pemetaan. Juga disebut Magnetic Declination. Pelarasan kutub utara peta berdasarkan kiraan kutub magnetik semasa. Jadi pemesongan kutub magnetik atau disebut utara kompas bukan perkara baru bagi mengamal ilmu pemetaan. Memandangkan peta yang diterbitkan bukan setiap tahun malah ada yang sekali dalam sedekad. Pengguna peta diberi makluman tentang darjah pemesongan setiap tahun. Hah kiralah sendiri. 
Panduan dalam peta topo membantu pengguna
Pembaca peta hendaklah membuat pelarasan (declination). Bagi kompas askar atau yang lebih lengkap, pelarasan dibuat di kompas, manakala bagi pengguna kompas orientering, peta hendaklah diserongkan mengikut sudut perbezaan tersebut. [Panduan Asas Membaca Peta Topo - Apip Embi] 


Bila kena kira sendiri ini, kebiasaannya orang akan kira darjah pemesongan dari tahun peta diterbitkan hingga tahun peta tersebut digunakan. Belum pernah dengan yang nak kira sampai pemesongan kutub utara berubah 90 darjah. Bersandarkan pada pemesongan tahunan adalah malar, tahun bila agaknya akan bertukar matahari terbit dari barat? Kalau rajin boleh kira. Tak ada yang mustahil.

~apip embi~

Tuesday, 18 February 2014

Buku Kandil di Kaki Gunung

Pustaka buku PTS dalam  portalnya dah iklan buku ni 'Kandil Di Kaki Gunung' atau istilah lainnya Cahaya di kaki gunung. Buat peminat atau pengiat pendaki gunung yang biasa melihat cahaya suria dari puncak gunung, buku ni mungkin sesuatu yang amat berbeza.

Penulis Roza Roslan, yang terkenal dengan buku-buku Travelog Cinta Abadi, penulisan gaya bersahaja tampil dengan buku baru. Sinopsis boleh dirujuk di baca sini


apip embi

Wednesday, 5 February 2014

Drama Sebabak di EBC

Al-kisah Travelog Everest Felda 2013 dah pun ditamatkan. Kisah kali ni tidak dicatat tapi dirakam lensa kemera apip. 

Skrip dan apa yang dibicarakan tak dapat dirakam atau rekod. Tengok ajalah drama sebabak ni antara M dan Sue di EBC.

M, Sengih nakal

M, masih sengih nakal sambil garu kepala. Sue disisi.

M, mulakan dengan baca doa dulu.  Sue macam tercengang.
M, semak sesuatu di handphone.

Entah apa yg dibicarakan, Sue memandang ke langit.

Sue jeling ke M

Sue usha keliling.

M & Sue makin rapat.

Nasuha merenung tajam ke arah M & Sue.

Nampak tu kelibat Nasuha, M & Sue. 

Babak terus tamat bila Nasuha mendekati M & Sue. anti-klimak betullah. Tak ada apa-apa yang terjadi.