Wednesday 24 July 2013

TEF2013-30 :: EBC - Pelawat-pelawat di Kem Felda


Kem Felda sebenarnya tidak sunyi dari pelawat-pelawat walaupun kedudukan Kem Felda di satu penjuru EBC dan tidak mempunyai jiran berdekatan bersebelahan. 

Mr Khoo Swee Chiow, Everest Climber kelahiran Port Dickson kini rakyat Singapura menjadi pelawat Kem Felda. Mr Khoo yang turut akan mendaki lagi G. Everest mendapat beberapa jemputan dari Ketua Sherpa dan Ketua Jurulatih. Lawatan Mr Khoo dimanfaatkan dengan perkongsian pengalaman dsbg.
Khoo Swee Chiow 7 dari kiri bersama pendaki Felda Everest 2013
Lawatan terbesar Kem Felda dari Ketua Kem India-Nepal Army diiringi dua orang pembantu. Mejar Sunil Rathor merupakan orang Nepal paling berpangkat di EBC. Lawatan muhibbah ini mendekatkan hubungan kami yang bermukim di EBC. Umpama ketua kampung melawat orang kampung. Segala masalah di EBC boleh diadukan kepada Mejar Sunil. Kami turut dipelawa ke kem India-Nepal Army.
Mejar Sunil 4 dari kiri bersama beberapa pendaki Everest Felda 2013
Lawatan dari wakil gabenor / Licence Officer adalah luar biasa di EBC. Pendaki dan permit mendaki diperiksa lagi untuk rekod dan pengesahan. Kewujudan hal-hal yang melanggar aturan seperti mendirikan bendera negara (asing) tanpa bendera Nepal turut disemak dan ditegur.

Lawatan sherpa-sherpa kem lain ke Kem Felda sesuatu kebiasaan. Lebih-lebih lagi mereka yang ada pertalian keluarga atau pun sahabat-handai. Ada yang datang bertemu pendaki, ada yang datang berbual-bual sesama sherpa. 

"I'm Bothe, cousin Jamling Bothe" ada yang memperkenalkan diri pada kami. "Our family (Bothe) in EBC (2013) more than 100." Sherpa-sherpa inilah juga yang biasa membawa berita sesuatu peristiwa dari satu kem ke satu kem.

Kami tunggu juga andai ada pendaki-pendaki EBC dari Malaysia yang mungkin jadi pelawat. 20 minit dari EBC landmark mungkin boleh dikira jauh dan tiada yang datang melawat.

0 comments:

Post a Comment