Thursday 18 July 2013

TEF2013-25 :: EBC - Wifi Point & Telekomunikasi

Hidup di EBC bukanlah seperti hidup di pedalaman. EBC adalah kawasan liputan bagi syarikat telekomunikasi NCELL.

Berbeza bagi setiap telefon. Ada yang mudah mendapat signal, ada yang perlu berada diatas bukit untuk talian komunikasi yang lebih lancar. Bagi yang melanggan internet data plan, agak sukar mendapat khidmat yang baik di EBC. Connection establish tapi tiada bandwidth.
Smart phone di wifi point
Satu wifi zone telah dikenalpasti. Kemudahan wifi & internet connection disini agak baik. Wifi point /zone ini berada ditengah Khumbu Glasier dan mengadap Gorakshep. Dari Kem Felda perlu melalui kawasan ais, mendaki dan menuruni lurah ais, kira-kira 15-20 minit berjalan untuk sampai ke wifi point.
Trail ke wifi point
Cabaran ke wifi point
Hampir sampai ke wifi point
Ada khemah sementara pendaki lain di wifi point
Memecah ais dan membuka jalan buat pendaki ke wifi point
Khusyuk berinternet di wifi point
Salah seorang krew Everest Felda 2013 menjawat portfolio Biro FB (Facebook). Hampir setiap hari Biro FB akan dikirim ke wifi point untuk menghantar gambar, update Fan Page Misi KE7B Everest Felda 2013, dapatkan infomasi 'wheather forecast' dan berita-berita semasa. Ada masa perlu teman wakil media atau pendaki lain yang ingin menghantar berita ke wifi-point. Kami gelar mereka ini pemecah ais sebab adakala perlu buka jalan baru ke wifi-point.

Laluan ke Wifi Point semakin hari semakin sukar bila ais banyak yang cair di bulan Mei. Ada masanya perjalanan ke wifi point agak sia-sia bila tiada sebarang signal wifi diterima kerana cuaca di Gorakshep yang tidak baik. Kabus yang menutupi Gorakshep menjejaskan signal wifi.
Cabaran ke wifi point - Sungai semakin membesar dan perlu melompat.
Hampir dua bulan di sini buat apip kenalpasti beberapa laluan alternatif ke wifi point.

#AWAS snow leopard!

0 comments:

Post a Comment