Saturday 13 July 2013

TEF2013-22 :: EBC - Avalanche & Rock Fall

Dua bencana alam (hazard) di EBC adalah avalanche (salji runtuh) dan Rock Fall (gelinciran batu).  Bencana alam ini harus diketahui pendaki di EBC, rIsiko dan cara menanganinya.
Di sekitar EBC, avalanche / rock fall akan berlaku kira-kira 10 kali sehari. Ada hari yang berlaku lebih dari 15 kali. Kedua-dua bencana ini akan mengeluarkan bunyi bergema. Waktu sunyi, terutama waktu malam, bunyinya akan kedengaran lebih kuat.

Tiada siapa akan mendirikan khemah di kawasan berisiko avalanche atau rock fall. Avalance dan rock fall boleh berlaku disekeliling EBC, samaada didinding Gunung Pumori, G. Nuptse atau bahagian G. Everest sendiri.
Avalance dilihat dari Kem Felda
Ada zon penampan atau zon bahaya di bawah dinding gunung-gunung ini yang memisahkan zon penempatan EBC. Di zon penampan ini tidak didirikan khemah-khemah. Usah pula bersiar-siar di zon ini. BAHAYA.

Lazim kehidupan di EBC, avalanche dan rock fall tidak dipedulikan sangat. Bukan budaya di EBC, orang akan berhenti bekerja dan keluar khemah untuk tengok avalanche / rock fall setiap kali bunyi bergema. 

#Ilmu berdepan dengan avalanche & rock fall tetap perlu buat pendaki.

0 comments:

Post a Comment