Tuesday 16 April 2019

ABC: Jalan pintas tiada dalam peta

Info tentang jalan pintas bila saja dapat tahu, tak ada siapa yang tak suka. Bukan senang nak 'potong tang corner'. Dapat jalan pintas seperti rahmat.

Info ni kami dapat tahu dari sahabat-sahabat backpacker yang baru saja selesai trip ABC sehari sebelum kami ke Nepal. Antara jelas tak jelas aja info. Yang pasti dikatakan dapat keluar dari Jinhu ke bas/jeep point tanpa mendaki 2 bukit ke Ghandruk. Tanpa berjalan ke Siwai, ke Syuli Bazaar. Wow.
Jauh di tepi bukit adalah Jinhu
Sempat buat sedikit selidik di jadual operator Nepal mahupun Operator Malaysia. Cari lagi peta-peta ABC di web. Tiada info destinasi jalan pintas tu. Apa pun sebab ada video yang dikirim pada kami. Memang sahih destinasi ni wujud. Cuma sebutan yang tak jelas atau tak seperti sepatutnya agak sukar
kami dapatkan destinasi ni.

Perjalanan pergi kami, jeep hanya boleh bawa sampai Syuli Bazaar. Walau ada jalan jeep lagi tapi telah ada blockage dan dijaga oleh Polis. Kabarnya dalam renovasi jalan. Sahabat jeep kami berjanji akan tunggu kami di 'destinasi pintas tu' bila kami pulang nanti. Sedikit panduan diberi. Nama lokasi
tetap tidak disebut.

Sepanjang kami trekking, rajin kami bertanya warga tempatan, ada yang tahu, ada yang tak paham apa yang kami tanya. Ada juga Guide tempatan yang dah 3 kali buat trip ABC tidak tahu destinasi pintas itu.

Setiap penempatan ada peta ABC dilukis pada papan tanda. Masih tiada satu pun papan peta yang ada lokasi jalan pintas yang kami ingin tuju. Ini memang betul-betul jalan/lokasi baru.
Sering tengok peta bersama
Hari pulang dari Jinhu, kami berusaha seperti panduan dan kerap bertanya warga tempatan. Akhirnya jalan pintas yang disebut kami temui. Memang pintas dan akan datang akan ada lagi jalan jeep hingga ke New Bridge (salah satu penempatan sebelum Jinhu). Suka kami bukan kepalang bila berjaya tamatkan trekking dengan bergaya. Lagi pula jeep kami dah sedia menunggu.

#tips, Buat mereka yang nak ke ABC boleh tengok jadual trip yang operator kongsi. Apip percaya ada seorang operator Malaysia tahu jalan ni dan guna untuk ulang-alik. Yang lain masih lagi guna jadual yang lama bagi trip tahun 2019. Apa pun selamat untuk memilih lebih trekking.

Inilah destinasi tiada dalam peta, penempatan di bukit yang jauh adalah Ghandruk

Pemandangan di trek pintas

0 comments:

Post a Comment