Friday 22 February 2019

ABC: Berita ngeri dari Pendaki yang turun ABC

Mendaki ke ABC dan berselisih dengan pendaki turun dari ABC adalah perkara biasa dan dijangkakan. Dikabarkan berita-berita ngeri, azab dari pendaki-pendaki yang turun dari ABC bukan sesuatu yang dipinta. Lebih lagi berita tu dari rakyat Malaysia sendiri.

Seawal pagi hari ke-2 kami di guesthouse, sekumpulan pendaki negara China tanya kami samada ada bawa medication atau tidak. Mereka semua berjaya sebab ada ubat. Siap nasihat kami supaya makan ubat jika nak berjaya atau akan gagal. ni satu doktrin!
Barisan pendaki negara ROC di Jinhu.
Hari kedua kami mendaki, terjumpa kembali kumpulan remaja dari Singapura seramai 5 orang dari 20 orang. Mereka ini kami temui pada hari pertama, saing mendaki dengan kami sebelum kami ditinggalkan. Mereka berpatah balik atas alasan seorang pendaki pening akut gunung. Kami dan pendaki Singapura yang tinggal tak lebih 300m dari aras laut di negara sendiri akan hadapi cabaran ketingggian dan kemelesetan oksigen. Ada yang dah gusar. Ada juga yang gusar sebab si Aisyah pendaki comel Singapura ini dah takkan ditemui lagi di sepanjang trek ABC.

Melepaskan lelah di hutan buluh antara Bamboo ke Hilamaya. Lihat Apip masih pakai baselayer.
Pendaki Malaysia bertemu pendaki Malaysia lebih banyak bicaranya berbanding pendaki luar, kalau bersembang pun dengan pendaki luar, topiknya tak mengerikan. Paling ringkas akan disebut "Yes, cold". "Kami dapat snowy" itu ungkapan gembira disampaikan pada kami semasa selisih di Sinuwa. "... tengahari aja snowy, 2 hari dah begitu". Ok dalam seronok akan ada cabaran.

"Trek ke ABC dah ada salji, amat licin" " Tak ada crampon tak boleh" "saya jatuh 18 kali" "hati-hati ya" Ayat-ayat ni bikin bimbang line up kami, lagi-lagi mereka yang pertama kali akan berjalan atas salji. Masa briefing, Apip kata boleh dan Apip sendiri pernah jalan atas salji guna sandal crock masa di EBC. Ini ada pula kata tak boleh. Masa di Khatmandu, pendaki di ABC kabar tiada salji lagi. Bikin gusar lagi.

Di Himalaya, tempat kami bermalam, bertemu dengan pendaki Malaysia yang juga bermalam dalam penjalanan turun. Pendaki dari PJ ni bukanlah asal sebagai pendaki. Teruja nak melihat ABC buat mereka mendaki. Tengok down kami, kami disarankan sewa down yang lebih tebal dengan guesthouse sebelum meneruskan ke ABC sambil tunjuk down mereka. Itu pun dirungutnya sejuk. Sejuk buat orang Malaysia.

Awal pagi di Upper Dovan, Apip & Eryn masih mengenakan down.
"You ada bawa sleeping beg?" "Sejuk, selimut(blanket) yang guesthouse bagi pula licin. tidur malam mesti selimut terjatuh dari katil" "kat sini (Himalaya) sejuk, diatas sana lagi sejuk tau" Ini memang betul-betul sembang bikin bimbang aja.

Berita dan kata-kata ngeri ni tak dapat Apip bendung dan tapis dari diketahui ahli trip. Cabaran nak menyakinkan ahli trip yang kita akan teruskan misi dan siaga dengan apa yang ada. Bab sejuk ni, untung sedikit Apip berbadan kurus, kalau Apip yakin boleh teruskan, ahli lain pun mesti perlu percaya. Down Apip pun tak tebal beli pun prelove item (better prelove dari immitation tau), layering pun masih lagi low di Himalaya. Terpaksa bagi ahli lain pegang down Apip yang light down untuk yakinkan tak perlu cari dan sewa down lain serta trip boleh diteruskan. Sekali lagi teknik layering dan waktu yang wajar ditambah atau dikurang diajar semula. Ini semua untuk tak membebankan
kewangan ahli trip dan boleh bergerak dengan baik.

 Crampon pula kami beli di Durali. hehehe.

Eryn: "tangan Apip panas dan lebih panas dari aku"
Apip: "nak tau petuanya, tengok dan ikut cara Apip makan, hahaha, 'dalbat power'"

Ilmu dan kembara tak boleh dilupakan, dalam treking ada buat sessi ilmu.

Apip berlatarkan (Marhhapuchhre) Fishtail
-apip embi-

Posting sebelum ni ::

0 comments:

Post a Comment