Wednesday 20 February 2019

ABC: Bersahabat dengan orang keliling

Treking berenam, akan sentiasa bersama selama enam hari. Banyak topik boleh disembangkan. Dapat bersembang dan bersahabat dengan orang keliling yang kami temui pun satu nikmat. Dah lah kami tiada local buddies yang guide atau porter untuk cerita semua hal keliling. Mulut kena ringan, senyum kena manis, hati kena lapang.
Eryn bersama ketua rombongan kahwin/wedding planner kaum Gurung
Selepas bersahabat dengan pemandu jip kami. Selepas Kyumi, kami rehat sebentar di laman luar Hotel Kalcane. Mr Bahadur pemilik Hotel ini agak ramah. Peta route ABC diterangkan kepada kami. Mr Bahadur yang beragama Hindu mendekati pegangan agama Islam kami. Moga beberapa kemusykilan tentang Muslim dapat dicerahkan.
Bersama Mr Bahadur di guesthouse miliknya
Mr Bahadur sekali lagi kami temui semasa mendaki dari Jinhu ke Chomrong. Dia jadi peneman kami hingga di Chomrong. Memandangkan Chomrong penempatan besar. Sebaik tiba di Chomrong kami menyatakan hasrat untuk pekena teh. Hah trip siap berhenti minum pukul 10 tu. Kami ditunjuk lokasi yang menarik di center of Chomrong untuk berehat. Mr Bahadur meneruskan perjalanan dan kami jumpa di Lower Sinuwa dengan pekerjanya.
Mr Bahadur mengiringi kami dan berehat bersama sambil sembang tanpa bimbang.
Semasa sediakan makan tengahari dari pek kembara di Upper Sinuwa. Pendaki dari Perancis yang kagum dengan teknologi penyediaan makanan kami sempat berhenti dan menjengah. Tahu sepatah dua berbahasa Perancis buat kami makin mesra.
Bersama pendaki Perancis (lupa nama) kali ke-2 terserempak.
Selain pendaki-pendaki Malaysia yang mudah bertegur sapa bila berselisih dengan kami. Pendaki-pendaki luar dan tempatan juga tidak kurang baik dan ramah. Setiap Nepali yang pernah bekerja di Malaysia akan menceritakan kisah mereka semasa bekerja di Malaysia. 'Kelang, Nilai, Johor Baharu, Selangor. Manufacture" itu antara yang disebut selain KLCC.
Disapa Nepali yang pernah bekerja di Malaysia.
Ada juga pendaki-pendaki lain mahupun operator yang jadi teman borak kami dikala malam. Di dining hall. Paling menarik berborak di ungun api semasa di Upper Dovan. Terpaksa tuan guesthouse malam-malam menebas buluh untuk tambah unggun api bagi kami teruskan berborak.
Berhenti seketika di campfire Dovan. Foto malam tiada sebab rasa berat nak tinggalkan topik sembang dan pergi ambil phone di bilik
"Balu here?"
"No"
"you know Nepali a bit"
Bersama guide Nepal (lupa nama) yang petah berbahasa Mandarin dan pelanggannya.
#pipTips: tak semua orang Nepal termasuk pengusaha guesthouse boleh berbahasa Inggeris.

Lagi foto-foto kenangan bersama orang keliling kami.

Bersama Untie pengusaha Bamboo Budha Guest House
Mula berkenalan dengan Mike dari UK di Himalaya Guesthouse
Bersama Mike dan ayahnya
Berfoto bersama kaum Gurung
Foto selepas berseman dengan Uncle dari Petaling Jaya yang ramah
Bersama dengan pendaki-pendaki Penang Sport Club yang ramah dan penuh dengan motivasi. Sentiasa positif.
Posting sebelum ni ::
ABC: Prolog
ABC trek dah tiada dalam senarai permit
ABC:BinaanBatuKaumGurung



-apip embi-

Hari terakhir Apip bersama Mr Bahadur sebelum pulang dengan jip.

2 comments: