Tuesday 11 June 2019

Jam Sensor Master

Jam Sensor Master

Jam outdoor dari jenama Lad Weather model Sensor Master boleh dianggap nama yang 'rare' di Malaysia. Malah beberapa majalah outdoor di US, UK, Australia (apip baca yang English Base, bahasa German atau lain-lain tak pandai baca) tidak menyenaraikan review tentang jam ini dalam senarai 10 jam ABC (Altimeter, Barometer, Compass).



Jenama Lad Weather yang lahir pada tahun 2009 bagi jenama outdoor gabungan pembinaan teknologi US dan Jepun. Tag line 'Always into Outdoor' dan 'LAD WEATHER watch will help you at various situations, especially outdoor'. Lad Weather telah keluarkan beberapa variasi jam untuk kegunaan running, mountainering, fishing dan diving.

Fokus review jam kali ini pada model Sensor Master, keluaran sulung pada tahun 2018. Sehingga posting ini ditulis (Jun 2019), telah ada versi ke lima ,Sensor Master V. Nak murah memang kena beli jam model yang lepas-lepas.


Fungsi ABC boleh dikira fungsi asas jam untuk mountaineering. Sebalik itu keupayaan water resistance bagi jam yang ada ABC, berfungsi di suhu rendah, tidak berkabus serta tahan lasak antara jam yang diperlukan bagi pengiat rekreasi gunung. Keupayaan ini tidak diketengahkan (expose) dalam iklan. Secara tidak langsung, jam yang ada fungsi ABC sepatutnya ada keupayaan begini. Percayalah.

Kenapa apip memilih Lad Weather Sensor Master, al-maklumlah nak yang 'rare', sebelum ini pernah memiliki Casio Triple Sensor Protrek Tough Solar, kemudian beralih ke Timex Expedition WS4, seterusnya Columbia headstream. Garmin dan Suunto tak merasa (tak rare kan) dan belum ada yang menaja.


Sensor Master hingga ke Sensor Master V boleh dibeli dari Amazon. Masih belum nampak mana-mana kedai jam atau outdoor jual di premis mereka di Malaysia. Harga Sensor Master sekarang dah jatuh macam harga jam SKMEI.

Apa yang menarik tentang Sensor Master berdasar ciri-ciri binaannya. Pemuka jam (Dial Window) dibuat dari material Acrylic Crystal. Sejenis plastik yang dapat mengelakkan mudah calar. Manakala tali jam pula dari Polyurethane, sejenis getah yang keras dan lasak. Tali jam jenis buckle dengan 10 lubang serta ada lock mengelakkan jam yang seberat 59 grams ini mudah terbuka.


Sensor Master dengan pemuka jam bersaiz 45 milimeter diameter berada dalam kategori saiz besar. Setara dengan model-model ABC jenama lain. Ketebalan pemuka jam pula hanya 13mm. 5 baton comel ditepi pemuka jam dengan satu darinya sengaja dibuat lain dan menonjol sedikit adalah buton  bagi mode ABC+trek. Pemuka jam dihias dengan satu metal ring berwarna sebagai perumah kompas. Ini yang menampakkan Sensor Master elegan.

Kekurangan pada Sensor Master sebenarnya telah pun ditutup dalam Sensor Master V. Antaranya ketiadaan logo atau nama model di pemuka jam telah diadakan dalam Sensor Master V. Perumah kompas yang agak 'simple' telah ditambah beberapa tanda. Menambah lubang atau ruang angin pada tali jam bagi tujuan pernafasan kulit. Lagi menarik Sensor Master V bertambah fungsi Heart rate, Weather forecast, Pedometer, Calorie, Peak record, Chronograph, World time.

Nampak bergaya bukan walau terkena wabak kacak.
 Baju sumbangan: Summit Attack Resources (SAR)

Bacaan lain
Garmin Fenix
Columbia Headstream

-apip embi-

0 comments:

Post a Comment