Thursday 12 September 2013

TEF2013-50 :: Masjid Di Khatmandhu


Misi mencari Masjid di Khatmandu termasuk dalam misi berkelana. Lawatan ke kuil-kuil sekadar untuk mengisi kekosongan masa, lawatan ke masjid untuk pengisian kerohanian. 

Bersumberkan informasi dalam peta yang ada tulis Muslim religion place. Apip cuba tuju ke tempat yang dimaksudkan. Kewujudan Masjid tidak diketahui masyarakat Hindu dan Buddha. Agak sukar nak dapatkan tempat yang tepat untuk ke Masjid. 

Dari Thamel berjalan kaki hingga ke Swayambhu. Sambil berjalan sambil perhatikan sekeliling. Bila terjumpa anak kecil dengan berkopiah rasa yakin dah semakin menebal untuk jumpa masjid. Arah yang ditunjuk diikut, dah semakin hampir kabarnya.

Sekali lagi hilang pedoman bila tiba dipersimpangan jalan, dah lebih sebatu berjalan dari tempat berjumpa anak kecil tadi. Udahlah asik nak bercakap Nepal dengan apip. Al-maklumlah muka rakyat Malaysia iras-iras masyarakat setempat.

Kali ni jumpa lagi anak kecil, berjubah dan berkopiah. kabarnya apip dah terlepas masjid. Hairan. Kena patah balik. Kali ni perlu perhatikan betul-betul. Entah macamana boleh terlepas pandang.  Sebatu lagi kena patah balik. 

Alhamdulillah akhirnya masjid yang dicari dapat ditemui. Patutlah terlepas pandang, rupanya leka memerhatikan pelancong yang naik ke Swayambhu Tample ikut pintu timur yang bertentangan dengan masjid. 
Inilah komplek masjid yang agak terlindung dengan Buddha Flag
Pintu masuk ke Swayambhu Tample bertentamgan dengan Masjid 
Masjid dengan reka bentuk seperti asrama tanpa kubah agak menyukarkan pengecaman hanya dengan seimbas pandang. Masjid ni masih dalam proses binaan. Bantuan masih diperlukan. Buat mereka yang ingin menyumbang silalah.

Masjid yang dilengkapi bilik asrama, kelas, dewan makan, dewan solat ini agak daif. Sumber air masih menggunakan air perigi. Alhamdulillah kehadiran apip hampir waktu Maghrib disambut ramah kariah yang ada disini. Imam dan bilal serta hampir semua jemaah yang ada tidak boleh berbahasa Inggeris. 

Air perigi ditarik dengan baldi untuk apip berwudhuk. Seterusnya apip dibawa ke ruang solat. Kami bersolat maghrib bersama. Selesai maghrib apip mohon pulang. Takut lewat pulang ke hotel kawan-kawan risau pula. Jemaah yang majoriti anak-anak yang belajar mengaji disini berebut bersalaman dengan apip. 
Bersama Imam masjid dan sebahagian anak-anak yang belajar disini.
Subhanallah, insan kerdil ini dilayan seperti orang hebat. Semoga ukhwah kta sesama umat Islam tetap utuh walau berbeza bahasa, budaya dan bangsa. Muhammad Firdaus yang agak boleh berbahasa Inggeris menjadi juru bahasa apip disini.

Misi mencari masjid akhirnya berjaya dan kini misi pulang diwaktu malam ke Thamel Road.


2 comments:

  1. saya dan mejar ada terjumpa surau seakan masjid juga di Thamel Road, betul-betul di hadapan Royal Penguin Hotel. Terletak di celah-celah bangunan apartment.

    ReplyDelete
  2. Kena mark dalam peta pelancongan Muslim. senang orang lain ziarah.

    ReplyDelete