Friday 13 September 2013

TEF2013-51 :: Sampah, Selut, Salak


Misi berjalan-jalan sekitar Khatmandu tak disentuh tentang apa yang apip perhatikan dipersekitaran. Posting kali ni nak cerita pengalaman berjalan di Khatmandu, diluar Thamel Road. Wajah sebenar Khatmandu. Pengalaman sebagai traveler.

Sampah, Selut dan Salakan Anjing, tiga perkataan dari huruf S yang dapat menggambarkan wajah sebenar Khatmandu sepanjang penjelajahan apip.

Sampah bukanlah perkara yang cukup sukar ditemui di sekitar Khatmandu. Pekedai yang tak ada sivik mencampak sampah diseberang jalan (nak masukkan ke dalam longkang) walaupun masa tu apip tengah lalu. Nasib baik tak terkena lemparan bungkusan sampah. 

Sungai-sungai di Khatmandu memang meriah dengan sampah, Kaki lima dan longgokan sampah bukan sesuatu yang aneh. Apa pun sampah tetap diurus, cuma mungkin kurang efisyen. Waktu malam traktor mahupun basikal roda tiga akan mengutip sampah. Pencari sampah di dalam sungai juga ada. Mana tahu ada sesuatu yang boleh ditukar dengan duit.
Tebing sungai penuh dengan longgokan sampah
Selut, kalau dalam posting awal apip ceritakan Khatmandu berdebu, bila hujan, jalan-jalan jadi berselut. Bukan semua jalan berturap sepenuhnya seperti di Thamel Road. Ada jalan yang bercampur batu kerikil dan tanah. Selut adakalanya agak tebal terutama jalan di pinggir bandar.

Salakan anjing, anjing menjadi haiwan belaan yang agak biasa di Khatmandu. Anjing-anjing juga agak bebas dijalanan. Walau ada rasa takut pada anjing, buat-buat tak takut. salakan anjing memang tak lekang. Lebih takut masa lalu di kawasan blackout pulang dari masjid. kena pula ada salakan anjing. Tawakal pada Allah.
Bazaar Saree dan Kurta tempat masyarakat tempatan shopping
mainan ala-ala dam mainan di kaki lima
Penjual sayur ditepi jalan 
kekacang yang nampak enak
#Demi menjada keselamatan diri berjalan seorang diri, apip kenakan pakaian yang tak menampakkan seperti pelancong, kamera disimpan dalam beg. Tak banyak perkara dapat dirakam dengan kamera, seperti industri pembuatan kain sulam dikalangan kanak-kanak bawah umur. 


0 comments:

Post a Comment