Monday 19 August 2013

TEF2013-41 :: EBC - Berita Kejayaan Di EBC


Berita kejayaan di EBC dinanti-nantikan oleh setiap pasukan yang berkampung di EBC. Mula jam 6 pagi hingga jam 10 pagi adalah waktu kemuncak pendaki tiba di puncak Everest.

Bunyi ketukan periuk menandakan kejayaan menjejak kaki ke puncak Everest. Inilah cara kejayaan dirai oleh masyarakat Sherpa di EBC. Berita yang disampaikan melalui walkie-talkie disambut ria di EBC.
Foto Hiasan - Kem Lain di EBC
'Second Window' dijadualkan paling ramai pendaki ke puncak Everest. Hampir 500 pendaki termasuk sherpa akan ke puncak Everest. Ada 3 windows dijangka, first windows 8-10 Mei, Second Windows 18-24 Mei dan Third windows 26-28 Mei.

Window merujuk pada cuaca baik / puncak Everest terbuka dari awan. Dimusim pendakian ada beberapa kali puncak Everest akan terbuka. Jadual pendakian dibuat berdasarkan ramalan cuaca (weather forecast) dan startegi masing-masing. 

18 dan 19 haribulan Mei gendang periuk di kem bersebelahan sudah berbunyi. Waktu ni pasukan KE7B Everest Felda 2013 masih lagi berjuang mendaki ke kem 4. 21hb Mei baru tarikh ke puncak Everest. 

Jadual pendakian setiap pasukan
Berita kejayaan pasukan-pasukan lain turut tersebar dari mulut ke mulut. Status kejayaan menjadi topik utama di EBC bila kami melalui khemah pasukan-pasukan lain. Ada juga terselit berita kegagalan selain cerita kejayaan.

Kejayaan pasukan lain, menaikkan debaran kami di EBC. Mengharapkan hal yang sama dapat dirasai dan dapat meraikan sama seperti kem pasukan lain di EBC.


0 comments:

Post a Comment