Wednesday 19 June 2013

TEF2013-04 :: Ke Banjaran Himalaya


Perjalanan dari Khatmandu ke Banjaran Himalaya ada dua kaedah, samada melalui jalan darat atau melalui jalan udara.

Pakej kami ke Himalaya melalui jalan udara. Lukla sebagai pintu masuk laluan udara ke Banjaran Himalaya. Ada beberapa syarikat penerbangan tempatan yang menawarkan penerbangan dari Khatmandu ke Lukla menggunakan pesawat Air Craft.

Pesawat air craft digunakan sesuai dengan landasan Airport Lukla yang panjangnya tak sampai 500 meter. Airport Lukla dikategorikan antara Airport paling berbahaya di dunia. Kedudukan landasan di tepi tebing di ketinggian 2800 m dpl serta kecondongan kira-kira 20 darjah agak mengerikan terutama semasa pesawat berlepas.

Penerbangan Khatmandu - Lukla cuma mengambil masa 45 minit. Sekiranya cuaca buruk, tiada penerbangan dibenarkan. Alhamdulillah, pagi 5 April 2013 cuaca amat baik. Penerbangan kami berlepas seperti dijadualkan.

Pesawat Aircraf yang boleh memuatkan 12 penumpang ditemani seorang stewardess. Stewardess akan duduk dibangku belakang sekali. Sesiapa yang ingin duduk dibangku bersebelahan stewardess, cuba-cubalah menaiki pesawat sebagai orang terakhir.

#Tips: Sepanjang penerbangan ke Lukla, anda akan dapat melihat Banjaran Himalaya. Pilihlah tempat duduk di sebelah kiri pesawat.
Cermin kelabu tapi masih boleh lihat Himalaya

Duduk depan nampak kokpik & Runaway Lukla Airport
Himalaya Range

Banjaran Himalaya

Zoom gunung di Himalaya

2 comments: