Saturday 29 June 2013

TEF2013-11 :: Batuk


Penyakit batuk, penyakit yang biasa dialami rakyat Malaysia terutama di Malaysia. Batuk - sakit yang dipandang serius dalam misi Everest Felda 2013 ini. 

Batuk samada dibawa dari Malaysia atau terkena batuk semasa ke Everest Base Camp (EBC). Proses memulihkan di bumi Himalaya tidak seperti biasa. Di Himalaya, badan ambil masa yang agak lama untuk kembali sihat (recover) walau dengan bantuan ubat. 

Menutup mulut & hidung semasa Katmandhu, sepanjang treking di Himalaya bermula dari Lukla ke EBC antara langkah kami mengelakkan dari termakan debu dan terkena batuk. Bukan semua trekker di sini memakai penutup hidung semasa treking.
Trekking beserta tutup mulut & hidung
Meneruskan amalan tutup mulut & hidung
Debu dikhuatiri menyebabkan batuk
Satu lagi jenis batuk yang popular buat pendaki Everest adalah Batuk Khumbu (Khumbu Cough). Batuk apa ni. Macamana bunyi batuk ni. Siapa yang ada risiko? 

Batuk Khumbu adalah batuk disebabkan udara sejuk masuk ke paru-paru. Kegagalan dan kesukaran udara sejuk ditukar ke paru-paru semasa di saluran pernafasan akan menyebabkan batuk. Jadi Batuk Khumbu tidak semestinya berlaku di kawasan Khumbu Ice Fall tapi diserata daerah Solukhumbu di bumi Himalaya ini.

Debu tiada lagi tapi sejuk dikhuatiri menyebabkan batuk Khumbu
Tidur di Himalaya dan mendaki ke Everest mendedahkan manusia dengan risiko terkena batuk khumbu. Nak jadikan udara yang disedut panas, tidur perlu diselubung kepala. Udara disekitar muka akan lebih panas. Semasa trekking atau mendaki pula, memakai buff dimuka atau balaklava atau sebagainya mengurangkan risiko batuk khumbu.

Foto Hiasan - hidung tertutup semasa makan

1 comment:

  1. Dear Travellers,
    ! Namaste dan Salam hangat dari Himalaya Negara Nepal!

    Nama saya Sanjib Adhikari. Sebagai panduan trekking bebas dan pengendali pelancongan di Nepal, saya ingin memperkenalkan diri saya kepada anda.
    Saya dilahirkan dan dibesarkan di daerah lasak dan jauh di rantau Himalaya Pusat. Saya memulakan kerjaya saya di pelancongan pengembaraan pada usia yang sangat muda selepas menamatkan pengajian peringkat sekolah saya tinggi, bekerja untuk syarikat-syarikat yang berbeza trekking selama tujuh tahun dalam kapasiti yang berlainan kadang-kadang sebagai porter, pembantu pemandu dan kini bekerja sebagai panduan trekking Bebas. Saya telah memperolehi lesen panduan trekking daripada kementerian pelancongan, kerajaan Nepal.
    Saya telah dipandu banyak kumpulan antarabangsa terutama dari Eropah, Amerika Syarikat, Kanada, Australia di Everest, Annapurna, Langtang, Mustang, Dolpo, Kanchanjunga, Makalu, Manaslu, Ganesh Himal dan wilayah Helambu di Nepal dan Mt. Kailash, Lasha di mayouzhong juga Ladak dan Sikkim di India dan dengan itu telah mendapat pengalaman yang pelbagai dan pengetahuan yang luas mengenai geografi, agama, budaya, flora dan fauna tempatan dan isu-isu alam sekitar di kawasan-kawasan di mana saya sendiri telah menganjurkan menjejaki laluan trek. Pengalaman pertama saya di laluan trekking banyak telah menjadikan saya seorang pakar dalam membuat jadual perjalanan trekking unik sebagai satu citarasa, minat dan bajet pelanggan barat. Bagi mereka Pengembara antarabangsa yang ingin mendaki gunung yang tinggi pas dan puncak, saya juga boleh menganjurkan pengembaraan yang mencabar dan memberi ganjaran ini. Pengalaman saya dalam pelancongan pengembaraan termasuk mendaki ke puncak mera, Pulau puncak, Kalapathar, Gokyo puncak, Tseryo ri dan saya telah membawa ekspedisi merentasi banyak pas tinggi di Nepal, Larkye pas, Ampulapcha Pas, Chola pas, Renjula pas, Tashilapcha pas, pas Ganjala , thorong pas, Tilicho pas, (Mesokantola pass).
    Terdapat banyak jenis menjejaki laluan trek yang terdapat di Nepal, dari trekking santai mudah di mana anda boleh mengalami Nepal Kebudayaan dan kehidupan Village bermalam di rumah persinggahan tempatan (teh rumah) di kawasan-kawasan popular, ke kawasan pedalaman dan terhad trekking yang luar trek dipukul dan jarang dikunjungi oleh orang asing. Semua menjejaki laluan trek menawarkan pemandangan indah dan pengalaman yang baik mengenai budaya Nepal. Jika sesiapa mahu mempunyai khusus dibuat menjejaki laluan trek, saya boleh memenuhi keperluan mereka.
    Dari masa ke semasa saya terus meningkatkan kemahiran dan pengetahuan saya dengan mengambil latihan ulang kaji mengenai keselamatan, kebersihan, pertolongan cemas, menyelamat kecemasan, kebersihan dan memasak. Saya fasih dalam bahasa Inggeris, Cina dan celik komputer. Saya boleh menjelaskan semua topik-topik yang berkaitan dengan pelancongan sepanjang pengetahuan saya.
    Pelanggan saya telah sangat gembira dengan perkhidmatan profesional saya membimbing, dan anda boleh membaca beberapa komen mereka di laman web saya. Sila hubungi saya di alamat e-mel yang disenaraikan di bawah jika anda mempunyai sebarang soalan atau ingin untuk membincangkan perjalanan mungkin di Nepal! Saya akan melihat ke hadapan untuk mendengar daripada anda! http://www.nepalguideinfo.com/index.php?link=more http://www.nepalguideinfo.com/index.php?link=more http://www.nepalguideinfo.com
    http://www.hikehimalayas.com

    ReplyDelete