Monday 24 June 2013

TEF2013-07 :: Namche Bazar

Namche Bazar satu penempatan besar berada antara laluan Lukla - Everest Base Camp (EBC). Pusat Namche Bazar di ketinggian 3440m dpl. Kedudukan di kawasan lurah seperti ladam, Namche Bazar menghubungkan beberapa laluan penempatan di Himalaya. Laluan dari arah Timur Laut (EBC / Island Peak), Barat Laut (Gokyo / Khunde), Barat (Thame) dan Selatan (Lukla) bertemu di Namche Bazar.
Peta Namche Bazar
Kami tiba di Namche Bazar setelah 2 hari berjalan dari Lukla. 2 malam kami menginap di sini sebelum meneruskan perjalanan lagi. Kenapa sampai 2 malam disini? Acclamatize process.
Namche Bazar dilihat dari atas
Secara peribadi, Apip yang sering mendaki G. Kinabalu dan gunung-gunung yang setara tingginya di Indonesia sekitar ketinggian 4000m -3000m, tak menghadapi masalah menyesuaikan badan dengan ketinggian di Namche Bazar. Tiada simptom AMS lagi.

Di Namche Bazar proses acclamatize biasanya dibuat dengan mendaki ke Everest View Point di ketinggian 3860m dpl. Lebih kurang 3KM sehala untuk sampai ke sini dari Namche Bazar. Andai cuaca baik, dapatlah lihat sayup-sayup puncak G. Everest selain puncak G. Amadablam.

Suasana di Namche Bazar boleh disebut meriah & happening. Bersiar-siarlah di sini walaupun sekadar untuk Window Shopping. Kelengkapan peribadi dan mendaki boleh ditambah / dilengkapkan disini. 
Perniagaan yang rancak di Namche Bazar
Kedai outdoor disini tak kurang hebat. Ada butik outdoor ada kedai yang menjual barangan fake. Butik outdoor seperti RAB, OR, Marmot, Black Diamond, Mountain Hardware, Sherpa & Mountain Sherpa Gear. Item-item disini tetap boleh bikin kita rambang mata.
Suasana dalam butik outdoor
Butik Sherpa
Depan Butik Outdoor Research & Mountain Sherpa Gear
Kemeriahan di Namche Bazar turut dipenuhi dengan kedai cenderamata, kedai hasil Yak Wool, kedai buku, kedai video dan lain-lain lagi yang banyak berkisar keperluan pendaki & barangan buat pelancong.
Antara barangan di kedai-kedai Namche Bazar

#Namche Bazar juga sesuai dilawati bagi pelancong selain dari pendaki.

0 comments:

Post a Comment