Monday 17 June 2013

TEF2013-02 :: Outdoor Shop - Thamel Road

Thamel Road, Kathmandu salah satu tempat pelancongan di Nepal. Deretan kedai-kedai yang menjual barangan budaya seperti pisau khukuri, kraf tempatan, kashmire, pashmina, fabrik tempatan dan tak sepi dari barangan outdoor. Kebiasaannya pendaki akan dikenalkan dengan Thamel Road sebelum bergerak ke Himalaya.

Bagi pengiat outdoor, lawatan pintu ke pintu setiap premis outdoor memang tak sah kalau berada disini. Ada 2 kategori premis menjual barangan outdoor. 1 butik barangan asli dan satu lagi kedai-kedai barangan tiruan yang berlambak banyaknya. Mungkin lebih 50 kedai.

Butik outdoor asli seperti Mountain Hardware, The North Face, Marmot dan Salewa antara kedai pilihan bagi barangan asli. Butik jenama tempatan yang setara hebat seperti Black Yak, Sonam & Sherpa. Jenama outdoor lain bagi comlimentary product turut dijual dibutik-butik ini antaranya seperti Black Diomond, Keen, Big Agnes dll.

Bersama Tuan Kedai Marmot

Bincang
Harga bagi barangan ori di butik outdoor hampir sama dengan harga dalam official web jenama berkenaan. Harga bagi barangan tiruan pula jauh lebih rendah. Tak semua pekedai sudi tawar-menawar harga. Ada kedai yang telah di blacklist pendaki-pendaki Felda sebulan yang lepas (kunjungan semasa latihan di Labuche Peak Febuari 2013).
Depan Butik Sherpa
Pendaki-pendaki (bukan Pendaki Utama) yang diberi baget terhad sememangnya dinasihati berbelanja dengan berhemah dan melihat barangan tiruan sebagai alternatif. Down Jacket tiruan, dalam tetap ada bulu angsa. Kualiti jahitan terutama pada logo memang berbeza. Keupayaan sebagai barangan outdoor hampir setara dengan barangan asli.

Booties fake pula tak sama dengan model yang asli. Duffel beg dan complimentary item yang lain agak mudah didapati di kedai-kedai barangan fake. Ada juga barangan yang dilabel 'Branded' di kedai-kedai barangan fake. Item branded (ori) dijual dengan harga yang jauh tinggi berbanding barangan fake.

Satu lagi keperluan pendaki, Yak Wool yang dibuat stokin, glove dan hat. Item ini antara wajar dibeli untuk kegunaan di Banjaran Himalaya mahupun sebagai cenderamata untuk dibawa pulang.

Pilihan - Yak Wool

0 comments:

Post a Comment