Monday 1 October 2012

Pemilihan pendaki Everest Felda dan 7 Summit's Expedition


KE7B (Kelab Eksplorasi 7 Benua) yang dipimpin Saudara Qobin, telah melancarkan Ekspedisi Everest dan 7 Summit's untuk anak-anak Felda. Sessi Ujian yang pertama dibuat di Stadium UiTM Shah Alam, 29 September 2012.


Program ni mendapat sambutan menggalakkan dari anak-anak Felda sendiri. Tak kurang yang bukan anak Felda juga menaruh harapan. Resume / Profile pendaki yang telah dihantar lebih awal dari tarikh ujian untuk semakan pihak KE7B.

Dihari kejadian 30 anak Felda hadir, Ada juga segelintir pendaki yang bukan anak Felda hadir untuk melihat ujian kecergasan yang dilaksanakan. Ujian yang dijadualkan bermula jam 7:30 pagi melihatkan kesungguhan calon.  Rupanya ada 7 orang yang ambil sikap acuh-tak acuh dengan masa ujian (temuduga) dengan alasan yang tidak konkrit.

Objektif program ini selain untuk menaikkan anak-anak Felda dalam arena pendakian dunia, turut bertujuan melahirkan Everest Speaker & Motivator.  4 orang akan dipilih sebagai pendaki utama, 10 orang sebagai support crew. 4 orang ini diharap pula akan melahirkan 40 orang pendaki Everest yang seterusnya bagi menjadikan Malaysia negara yang berterusan mempunyai kejayaan pendakian Everest.

Datuk Akmar Hisyam Mohd Yusuf, Penasihat KE7B turut hadir memberi ucapan aluan, semangat serta dorongan buat calon-calon yang ada. Beliau yang juga setiausaha akbar Perdana Menteri turut memaklumkan, program ini menjadi harapan negara melihat anak-anak Felda boleh buat lebih dari yang biasa dipaparkan di media.

30 orang calon yang hadir, terdiri dari pelbagai profil, ada yang pendaki amatur tempatan, ada yang datang dari latar belakang sukan extrem lain seperti Motocross, BMX, WallClimbing yang disertai diperingkat antarabangsa. Ada yang bekerja, ada yang masih belajar. Ada yang berseorangan dan ada pula dari kelab-kelab pendaki lain. Saiz badan yang hadir pun, ada yang mempunyai BMI baik, ada pula yang kurang berat badan.

Ujian kecergasan yang dilaksanakan berdasar Ujian Kecergasan Jasmani Kebangsaan (UKJK) merangkumi:-
- Stamina Test - 2.4km (lelaki harus mencapai masa dibawah 12minit dan wanita dibawah 15minit)
- Strength Test - body push up 12times/3 set
- Flexibility Test - 7 Level
- Muscle Endurance - Sit up in 60 second

Tamat ujian kecergasan, masa ujian bertulis mengenai pengetahuan fakta 7 Summit's. Calon-calon telah dimaklumkan lebh awal untuk menelaah topik ini. Ada juga yang tak menelaah, bawa toyol dan salah pemahaman. Ini antara ekspresi yang ditonjolkan oleh calon-calon.

Ujian tali turut diuji hanya bagi ikatan asas tali. Ada yang bawa tali parakot pelbagai saiz dan ada pula terbawa tali ikat kambing. Asal tali. Selain keupayaan membuat ikatan, kepantasan juga diambil kira. 4 orang pertama bagi setiap kumpulan/meja sudah tentu mendapat merit lebih dari yang lain.

Segmen terakhir adalah sessi soal jawab. Calon ditanya mengenai climber profile masing-masing serta reaksi soalan-soalan dari panel. Sebelum tu, ujian kecergasan bagi 7 orang yang hadir lewat dilaksanakan bagi melengkapkan penilaian.

Antara Kriteria yang dinilai oleh panel.


Buat calon-calon, selamat menghadapi cabaran seterusnya dalam proses saringan.

lagi foto 

~apip embi~

0 comments:

Post a Comment