Thursday 29 November 2012

review Produk : Kasut Salomon X-Tracks Mid GTX


review Produk : Kasut Salomon X-Tracks Mid GTX



Ni kasut terbaru pilihan Apip sementelaah dah tak ada kasut untuk trip seterusnya, Climb Mt Kosciouszko. Bila dah tak ada kasut langsung, baik trail running mahupun alpine boot. Pilihan sudah tentu alpine boot yang lebih selesa di trip Kosciouszko.

Harga Letak sebelum diskaun
Percaya hanya RM400 lebih dah boleh dapat kasut yang diedarkan oleh World of Sport (WoS). 20% diskaun barangan WoS walau dijual di premis Parkson. Ditolak pula pemberian voucher Pakson dengan pembelian ini, dapat voucher bernilai RM30. Boleh dikatakan harga kasut ini cuma RM490. 

Wajarkah beli kasut Salomon yang dikatakan 'ori tapi belakang pintu' dengan harga yang sama? Lebih wajar tawar harga lebih rendah dari harga RM490 untuk belian yang berbaloi.

Ulas sikit tentang kasut ni.
Salomon jadi pilihan sebab Apip suka teknologi tali & teknik jerut yang memudahkan proses memakai. Membasuh pun senang diuruskan. 'Mid' atau 'medium cutting boots' pilihan Apip untuk menutup buku lali supaya buku lali terlindung dan lebih selamat.

Trail Mt Kosciousko sejauh 13.6KM ditambah 2KM lagi dari Snowgun Chairlift. Mula dengan trail bertanah beralih ke pelantar besi, padang rumput seterusnya salji. Memandangkan pendakian ikut pelantar adalah santai. Apip ikut laluan lama pintas ke puncak. perlu mendaki bukit bersalji dengan kecerunan 80 darjah. 

Tanpa memakai crampon, hujung kasut yang lebih keras dengan mudah membantu bikin tail ke puncak. Ciri Gore-tek (GTX) mengelakkan kasut dari basah walau dalam jangka masa yang lebih lama. 

Mendaki begini memang lebih penat, terasa otot kaki bekerja keras dan keluar dari zon santai. Harap sedikit sebanyak menjadi latihan persediaan ke Everest minggu ni. 

Lihat ada tambahan fabrik menyambung lidah kasut dengan kasut.
Trail ujian ke-2 kasut ni di Blue Mountain, Prince Henry Walkway, trail ala-ala G. Kinabalu (antara Timpohon ke Laban Rata). Takungan air di trail memang tak mengusarkan lansung, ciri kalis air (selagi tak melebihi lidah atas kasut). Ini melancarkan pergerakan tanpa perlu terjengket atau mengelak takungan air. Langkah lebih bergaya jadinya.

Selamat membeli.

# Kasut trail running juga boleh digunakan untuk pendakian Mt Kosciouzko diwaktu ini. 

10 comments:

  1. Salam tuan..boleh saya tahu parkson mana tuan beli?

    ReplyDelete
  2. Parkson Setia City Mall, Setia Alam. Kunjungan ke semua parkson besar ada jenama Columbia & Salomon.

    ReplyDelete
  3. As salam bro Apip...cer buat review pasal backpack plak

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam bro iwan, ada juga hati nak review backpack, tapi tak cukup mahir. bab kasut ni sebab ada pengalaman jadi advisor/jurujual kasut outdoor.

      Delete
  4. As'salam bro Apip... ada x kasut Salomon macam di atas tapi yang harganya RM200 ke bawah.. kalau ada saya perlukan segera >_<

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam Hazim, jenis highcut ni tak pernah nampak subplier iklan. biasa jenis yg low cut.

      Delete
  5. salam bro apip,boleh suggest x..store yg ade jual equipment mcm jacket karrimor,pants..kasut salomon,balaclava,head lamp under one roof..tq bro..

    ReplyDelete
    Replies
    1. LAFUMA MALAYSIA (SEBELAH BSN BANGSAR)
      No.16, Jalan Telawi, Bangsar,
      59100 Kuala Lumpur

      Explorer Outfitter Sdn Bhd
      Level G4, Block C5 (Unit 11-19) Publika Solaris Dutamas
      No 1, Jalan Dutamas 1, Mont Kiara
      50480 Kuala Lumpur

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete