Monday 26 November 2012

Jenama COHIKE


Satu jenama outdoor dari Republic of China. Jenama ini mungkin tidak popular sebaris dengan jenama outdoor yang 'international'.  Laman rasmi cohike www.cohike.com.cn tidak menggunakan bahasa International lain selain bahasa Cina sendiri.


Abot Shop sebagai pengedar rasmi jenama ini di Malaysia ( & Asia Tenggara) telah membawa masuk beberapa item jenama cohike.

Apip yang dipilih untuk Cohike product review telah diberi 2 item untuk test product & review. Trail pants & baju base layer.

Sebelum review. Jom kenal sikit jenama cohike ni.
Bagus ke jenama dari China ni sebab tak mask dal am line-up product international pun? mungkin ini yang bermain di kepala penggiat outdoor lain.

Pernahkan anda melihat ahli sukan negara China menggunakan produk sukan yang dilabel international. Pasukan Sukan badminton negara China menggunakan jenama mereka sendiri. Begitu juga dengan mountaineering. Malah pendaki negara China ke Everest juga menggunakan jenema mereka sendiri. 

Negara China sebagai pengilang jenama-jenama International turut mengeluarkan jenama mereka sendiri. Kita di Malaysia aja yang kurang tahu hal jenama-jenama negara tesebut.

Kali ke-2 di Bkt Resam Ambat
Test Gear.

Pendakian di G. Hitam, Hulu Langat dari Hutan Lipur Sg. Leweng ke Genting Peres jadi tempat ujian pertama. Kebetulan inilah program yang terdekat setelah terima produk Cohike pertama dari About Shop.

Ekspedisi ini yang juga program latihan pendaki Ke7B Everest Felda. Satu endurance test bagi bagi pendaki-pendaki Ke7B Everest Felda sebelum saringan selanjutnya. Hari pertama pendakian bermula dari jam 10:45 dan berhenti jam 1pagi. Hari ke-2 pendakian bermula jam 7:30 pagi dan tamat 5 pagi keesokannya. Cabaran trek yang bersemak, perlu menebas, melintasi gua, tanpa nasi, rehat yang minimal. 

Apip pakai cohike trail pants & cohike base layer tanpa ganti dari hari pertama hingga tamat. malah tidur malam pun masih berbaju & seluar cohike. On-trail hiking ke off-trail hiking, ada masa mengepalai menebas, recce sampai cari laluan pintas dalam gua ala-ala 127hour. Boleh kata trip hardcore.

Seluar cohike yang dilabel all weather berkain nipis amat cepat kering. Potongan 'carrot' dengan ukur lilit kecil di pergelangan kaki nampak hampir seluar tight yang loose. Dari segi lasak seluar ni tidak tahan kena rentapan duri, kurang lasak untuk trail hardcore tapi tidak mungkin memberi sebarang masalah untuk trail biasa gunung-gunung negara kita.

Baju cohike, saiz yang diberi agak besar dari saiz badan, Lebih menarik dipakai gaya body fit. Base layer ini agak tebal dan sesuai untuk suasana sejuk atau berangin. Kena dengan tag Omni Warm - low temperture Thermal technology. Penggunaan dimusim hujan mungkin tak mendatangkan kepanasan melampau, boleh juga digunapakai semasa malam di campsite.

Dapat disimpulkan disini, kedua-dua item ini boleh digunapakai di negara kita untuk aktiviti mendaki.

Terima kasih: About Shop yang menaja kedua item ini.

Bergambar beramai di Bkt Resam Ambat



0 comments:

Post a Comment