Wednesday 11 April 2018

AMS Training Mask Review

Keberkesanan atau mitos nak Cegah AMS (Acute Mountain Sickness) latihkan diri dengan AMS Training Mask.

Ini lah Training Mask

Training Mask atau topeng latihan yang berfungsi mengurangkan udara (Oksigen) masuk ke hidung dan mulut. Objektif asal dicipta Training Mask ni sebenarnya untuk menguatkan pernafasan.

Latihan cegah AMS adalah latihan pernafasan sama ada dengan berenang atau sebagainya. Training Mask mula digunakan untuk latihan AMS. Benda yang sama di jenamakan sebagai AMS Training Mask, Elevation High ALtitude Mask. Apa pun nama konsep dan penggunaannya sama.

Nak tahu macamana nak guna supaya dapat impak yang besar. Training Mask model-model terkini ada injap boleh laras, Bagi yang baru nak cuba, tutup suku ruang udara sambil buat latihan kecergasan seperti di gimansium atau berjogging. Dari setengah jam dari masa ke semasa tingkatkan jumlah jam. Makin lama tutup injap udara ke maksimum. Ulang semula dari setengah jam ke jumlah jam yang lebih lama. Wokrout di gimansium atau waktu jogging biasa maksimum 2 ke 3 jam. Dah selesai ni. Boleh tingkatkan lagi penggunaan waktu rehat hingga 18 ke 20 jam sehari. Yang begini amat jarang dibuat tapi telah disarankan dalam beberapa forum training mask for AMS.

Teknik yang terakhir ni juga hampir menyamai dengan teknik hidup dalam kelambu udara (AMS tent simulation). Kita bicara dilain posting.

Kos Training Mask di Malaysia antara RM89 - RM400. Jenama yang boleh didapati antaranya Phantom, TrainingMask dan banyak lagi. Guna carian 'Training Mask' di Lazada atau sebagainya, anda akan jumpa.

Di altitude tinggi pun kita kena tutup hidung dan mulut


Selamat berlatih

#pipTips Jangan guna mask ketika buat workout berseorangan, anda mungkin pening dan boleh mendatangkan pitam. Pastikan aeda teman sebarang kecemasan.

:: terima kasih M. Amin yang bagi pinjam / rasmi training mask di gimasium. (malu plak nak tunjuk foto di gimnasium)


0 comments:

Post a Comment