Tuesday 20 June 2017

Pendakian Cinta - Jabal Rahmah



Jabal Rahmah di Arafah, Mekah agak sinonim dengan aktiviti cinta, pertemuan serta cari jodoh. Dikatakan tempat pertemuan Nabi Adam & Hawa. Satu monumen cinta didirikan ditengah-tengah bukit ini. Bukit ni bukan destinasi rare buat mereka yang mengerjakan umrah mahupun haji.



Bulan Ramadhan dan suhu panas disiang hari sekitar 39 darjah celcius tak menghalang ramai pengunjung. Niat teruskan cinta dan mendaki sebab nak tengok puncak Jabal Rahmah. tak sampai 15 minit dah tiba dipuncak berketinggian lebih kurang 70 meter dan kira-kira 160 anak tangga.

# Notis tidak melakukan ritual bidaah di tampal pada monumen ini. Risalah juga diedarkan di kaki bukit/ informasi center dalam bahasa Indonesia & Malaysia. Bidaah seperti doa pada batu, tulis nama untuk dapat jodoh, letak gambar untuk bertemu, solat atas bukit antara yang ditegah dan tidak ikut syariat.

Apa nak buat, berfoto ajalah sama seperti mendaki ke bukit atau gunung-gunung yang biasa kami buat. Tiada yang istimewa untuk dibuat hingga boleh bawa ke terpesong ibadah.

Enjoy walau foto tak beriya sesangat.











apip 💕 eryn

0 comments:

Post a Comment