Monday 5 November 2018

The Great Trans Titiwangsa Range

Menghubung Gunung-gunung di Banjaran Titiwangsa

Banjaran Titiwangsa yang merupakan banjaran terpanjang di Semenanjung Malaysia dan terdapat banyak gunung-gunung dan puncak-puncak yang melebihi 1000m dpl.

Musim menghubung semula gunung-gunung atau lebih popular dengan istilan trans (traves/rentas) kini agak lumrah. Idea ni agak ektreme untuk dilaksanakan. Tak semua pendaki tegar mampu, sedia dan berminat. Mampu dari segi masa yang lebih dari seminggu. Mampu dari segi fizikal dan mental. Ataupun ada yang mampu tapi tiada hati, tiada minat. Apa pun jom kita tengok gunung-gunung yang boleh dihubungkan dalam satu rentis/trail tanpa melintasi jalan raya/berturap.

Lakaran kasar The Great Trans Titiwangsa Range

1. G. Challi(Pondok) - G. Yong Belar - G. Junction - G. Gayong - G. Korbu - G. Yong Yap - G. Berhid - G. Aler - G. Kuar - G. Belatoh - G. Gerah - G. Bieh - G.Bilah - G. Sepat - G. Ulu Sepat - G. Chamah - G. Shoid - G. Kasal - G. Noring Timur - G. Anak Reng - G. Basor

Ini antara route paling panjang dan ada beberapa gunung lagi yang boleh ditambah, yang terkeluar sedikit (berkilo juga) dari route dan perlu patah semula ke simpang asal. 2 Jalan utama yang mengapit route ni adalah Jalan Simpang Pulai - Gua Musang dan Jalan Gerik - Jeli.


2. Pine Tree Hill - G. Semangkok - G. Liang West - G. Liang East - G. Tumang Batak - G. Chondong Geliting - G. Kabut - G. Lebah - G. Romok - G. Banlak - G. Bongkok - G.Bar Gading - G. Kak - G. Batu Puteh - G. Rayu - G. Ara - G. Berembun(Wrays) - G. Hantu

Route ni diapit Jalan KKB - Fraser Hill - Raub dan Jalan Tapah - Ringlet - Sg. Koyan.

Kedua-dua route ini boleh dinamakan The Great Trans Titiwangsa Range (North) and The Great Trans Titiwangsa Range (South)

Nota: Lakaran kasar di peta diatas bukan lakaran tepat.

#pipTHINK


0 comments:

Post a Comment