Monday 26 September 2016

Trip lain dari biasa

Istilah 'rare' yang biasa disebut pendaki samada gunung 'rare'; ekspedisi 'rare' mahupun trail 'rare'
Gaya rare (istilah Inggeris) kian popular dikalangan pendaki. Terjemahan lain 'rare' juga disebut 'bukan biasa-biasa, tak seperti biasa, lain dari kebiasaan, boleh juga bawa ke istilah berlawan dari biasa, emmm 'luar biasa'.

Bagi insan yang berjiwa lasak dan dahagakan cabaran, sesuatu yang lain dari biasa memang akan menguji kekentalan dan menjanjikan cabaran. Akan ada satu kepuasan. Apa pun sesuatu yang lain itu dibuat ada sebab-sebab tertentu dan tersendiri.

Adakalannya sesuatu yang kita banggakan 'rare' bukan 'rare' bagi orang lain. Ada masa pula sesuatu yang 'rare' kemudiannya jadi biasa-biasa dan yang biasa-biasa pula jadi 'rare'. Jom teliti beberapa fakta 'rare' atau alkisah 'rare'.

Gunung yang dikatakan 'rare' pada pertengahan 90an antaranya

1. Gunung Batu Puteh, Tapah
2. Gunung Bubu - Gunung Tok Nenek, Banjaran Titiwangsa

Gunung yang dikatakan 'rare' pada 2000-2006
1. Gunung Perdah, Gunung Jasar, Gunung Ruil
2. Gunung Suku, G. Yellow, Pass,
3. G. Swettenham, G. Tangga

Gunung yang dikatakan 'rare' pada 2007-2012
1. Gunung Warpu, G. Siku
2. Gunung Chemerong - G. Berembun
3. Gunung Tera - G. Saji

Senarai diatas hanya sampel, banyak lagi senarai sebenarnya.
Perhatikan saja. Sekarang ni senarai diatas ni, boleh kata agak pelik andai pendaki mahupun pendaki baru tak pernah dengar. Gunung-gunung ni boleh kata tengah panas dan ada dalam senarai untuk didaki pendaki kini.

Ada pula trail atau route yang 'rare' dan tidak 'rare' suatu masa dulu dan kini.

1. Gunung Liang melalui Sg. Dara satu trail baru yang dibuka pasukan MNS pathfinder. Sebelum 1999 kebiasaan pendaki ikut trail Sg. Bil.

2. G. Yong Yap
Sebut aja gunung ni, trail sudah tentu ikut Kuala Mu,Lasah. Selepas trail ikut Sg. Rengit, Pos Brooke mula popular sekitar 2010. Kini iklan G. Yong Yap melalui Kuala Mu kena tulis 'Yong Yap via Kuala Mu'.
trail 'rare' dah terbalik.

3. Chamah - Ulu Sepat
Sebelum 2007 pendakian melalui Kuala Betis, Gua Musang memang 'rare'. Kini dah tak 'rare'. Route asal pendakian dari Jeti Trojen ataupun Lasah pula dikatakan 'rare' hingga ada yang namakan 'Trek Lagenda'.

Selain gunung 'rare' dan trail 'rare' ada lagi perkara 'rare' seperti trip 'rare', tempat-tempat 'rare' yang lain umpama air terjun, gua, bukit, mahupun hutan.

Rare tau tidak 'rare' sepatutnya tidak perlu jadi isu. Setiap kelainan itu ada jiwanya. Ada kepuasannya. Kita juga tak wajar terlalu megah dengan 'rare' sebab 'rare' bersifat berubah. Peminat 'rare' boleh kekal dengan minat ini, 'rare' sentiasa ada dan perlu dikejar.




#rarecreation
#pipTRIP

2 comments:

  1. klu rare tempat yg 1st time pergi tapi sebenarnya tak tapi declare yg pertama kiro camne ... rare jugak ni ... hihihihihiiiii

    ReplyDelete
  2. Fungus Destroyer Review If you are like me, being healthier is always on your to-do-list! The most common New Year's Resolutions have to do with weight loss, diet, and exercise. But, did you know that by reaching your health goals you are also setting yourself up for success in personal and professional areas as well?

    http://centumentltdreview.com/fungus-destroyer-ebook-review/

    ReplyDelete