Sunday 8 May 2016

Batu Kristal disebalik air terjun



Treking ke air terjun, mandi-manda, bermain tali samaada flying fox atau abseiling dah biasa orang buat, dah cliche. Tak berjiwa hipster kunun. Tak rare. Hah! Apa kata river treking & mencari batu kristal.

River treking & mencari batu kristal
2 aktiviti ini yang boleh membawa sedikit kelainan buat pengiat rekreasi tempatan. Buat hiker selalu jungle treking dan sekali-sekala river crossing. Hah kali ini River treking atau menyusuri sungai. Berjalan susur dalam sungai. Macam orang mencari hasil sungai (ikan, udang). Tapi kali ini mencari batu kristal.

Cabaran river treking
River treking ni, sahih bebasah dan lencun. Dah lalu dalam air sahaja. Ada masa treking di sungai berpasir, ada masa redah jeram, ada masa perlu melompat atas batu jeram, tak kurang juga perlu redah dalam air. Nak melepasi air terjun pula terpaksa memanjat tebing di tepi air terjun.



Ada batu kristal di Malaysia?
Kayalah gitu!
Kena lesen melombong tak!
Ambil sesuatu dari hutan tak keras ke?



Nak cari batu kristal kena kenal rupa batu kristal serba sedikit. Ni contoh batu kristal.Boleh search di internet untuk contoh lain. Tengok contoh ni macam tak pernah jumpa sepanjang treking. Yang ada pengalaman treking di G. Tahan melalui Merapoh atau ke Bukit Tabur mungkin ada jumpa batu kristal yang terkeluar.

Batu Kristal sebenarnya terbentuk didalam bongkah batu. Proses luluhawa yang memjadikan batu kristal. Pernah tak anda lihat bongkah batu yang dipotong dan ada kristal didalamnya. Biasa jadi perhiasan di kedai mewah atau kedai batu permata. Contah dibawah.

Bongkah batu ametyz yang dibelah
Batu kristal juga begini sebenarnya. Kita perlu mencari dan memecahkan bongkah batu yang matang/agak matang untuk mendapatkan kristal. Aktiviti mencari dan mendapatkan batu kristal agak mengasyikkan dan jadi satu aktiviti rekreasi yang berhasil.

Acah-acah mencari batu kristal - jangan tiru aksi ini

Seronoknya aktiviti ini, peluh tak memercik, kerja di air terjun. Ada juga masyarakat setempat yang panggil kawasan ni air terjun berlian.  Penat mencari boleh  mandi air terjun.

Batu kristal yang kita jumpa mungkin tidak seperti dikedai. Perlu dibersihkan. Boleh dicanai (dikedai) jika bercadang untuk dibuat batu cincin atau batu loket. Batu mentah yang dapat dijumpai di sini samaada yang dah terkokah biasanya berlumut dan lebih.









Mandi air terjun satu aktiviti yang tak disampingkan. Takkan datang ke air terjun main terup. Main air terjunlah. Merasai kesejukan air dan menikmati kesegarannya.





Lokasi: Sg Ampangan, Ampang Hulu, Klang Valley, Malaysia
-Apip Embi-

8 comments:

  1. OOO..best jugak Bang Pip dih.. menyusuri alur sungai sambil mencari intan permata sambil mandi manda. Kata peribahsa Melayu sambil menyelam minum air dan menari sekali dlm air.. hahaha

    ReplyDelete
  2. Can i knw the location i waze tak dapat

    ReplyDelete
  3. Puas mencari tempat nak buat jual dan mengolah batu Kristal jadi permata, tak jumpa.

    Tempat saya ada penemuan batu Kristal yang jernih dan Berkilau.

    Sekiranya ada kursus atau latihan dengan batu Kristal, saya berminat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syabas dengan penemuan itu. Maaf tak tahu tmpt kursus sebegitu.

      Delete
  4. Bang macam mane nk tau batu tu dh matang ke belum

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila denggung dia lain dan betul-betul jernih. tak matang batu dia berkapur atau putih

      Delete