Thursday 10 December 2015

Malim Gunung Malaysia boleh jadi malim gunung di luar negara



Betul ke? Layakkah?
Negara mana? Macamana?
Perlu ke? Selamatkah?
Malim gunung Malaysia (mountain guide), penunjuk arah atau apa saja panggilan buat mereka ini. Mereka boleh menjadi malim gunung di luar negara.

Kenyataan ni bukan dibuat-buat. Atas pengalaman dan pengamatan Apip sendiri di beberapa negara.

Dewasa ini, perdebatan antara puak yang menyokong penglibatan malim gunung dan puak yang tidak mahukan malim gunung masih tak berkesudahan. Operator-operator gunung pun ada yang tidak mahu khidmat malim gunung. Malim gunung yang ada pula berebut-rebut pelanggan hingga ada yang menawarkan harga 'malim bersama rakan-rakan' yang tak sepatutnya. Pendaki-pendaki gunung tempatan lebih berminat mendaki gunung luar negara berbanding gunung tak ternama di dalam negara.

Kemana malim-malim gunung Malaysia harus pergi (selain mengadu ke organisasi malim sendiri, itu pun kalau dapat pembelaan). Alternatifnya melangkahlah ke luar negara sebagaimana pendaki melangkah ke luar negara.

Malim gunung Malaysia lebih tepat disebut 'rainforest mountain guide'. Mereka yang ada kemahiran di hutan khatulistiwa. Persamaan yang ada di negara-negara Amazon. Hah senang ker nak melangkah ke sana! Tak usah risau. Asas kemahiran malim gunung seperti mengenal denai, arah mata angin, tempat berkhemah, cerun, muka bumi dan masa trekking. Ini semua asas untuk jadi malim di negara tropika lain.

Pergi yang dekat dulu, Indonesia yang terdiri dari gunung berapi (valcano) dan gunung hutan rawan(rainforest). Malim perlu ada pengalaman trekking di gunung berapi sebaiknya sebelum menjadi malim di gunung berapi. Kaedahnya cuma perlu dapatkan permit dari basecamp setiap gunung atau dapat izin dari penjaga kunci gunung. Anda kena semak dahulu dengan basecamp atau pejabat renjer atau Taman Nasional dahulu.

Selain dari itu, Jepun, Taiwan, HongKong, Wales, Australia , Korea Selatan antaranya membenarkan kumpulan pendaki menggunakan malim gunung mereka sendiri. Yang penting uruskan permit masuk dan sebagainya mengikut peraturan setiap tempat.

Buat yang bukan malim gunung, dinasihatkan jangan ambil risiko mendaki tanpa malim gunung.

# Ada yang ingin menimba ilmu & tips menjadi malim di luar negara?

-apip embi-

2 comments:

  1. Uwahhhhh....saya pun otomatik jadi malim.bole ka?

    ReplyDelete