Wednesday 9 October 2013

Karnival vs Festival 2013


Dua event besar hujung tahun 2013 dah mula jadi butir sembang dikalangan pengiat outdoor.
Satu RainForest Outdoor Festival (ROFEST) 2013 dan satu lagi Karnival Taman Cabaran Putrajaya (KTC Puj).

Kenapa dua event ni dapat (sedikit) perhatian gerbangGunung! …sebab ada yang masukkan hal ni semasa bersembang. Kedua-dua program ni cuba menjayakan program outdoor di hujung tahun 2013. Satu Festival dan satu lagi Karnival. Mungkin kebetulan.  ROFEST 2013 20-22 Disember, KTC Puj pula 27-29 Disember.





Maklumat ringkas yang diterima dari kedua pengerak program ini. Boleh dikatakan tiada pertindihan program. Kalau ada pun mungkin kebetulan. nak sertai mana satu ye?

ROFEST 2013 akan diadakan di Hutan Lipur Uu Bendul, N. Sembilan. Program dibawah Kelab Kembara Negara bertujuan mengumpul semua Aktivis Outdoor dan Adventure di Malaysia dengan pelbagai pengisian melibatkan gathering, fun dan sebagainya. Di Festival ni, akan terapkan pelbagai konsep santai seperti music, konservasi, fun game, jamboree, gathering dan sebagainya.

KTC Puj pula dijalankan badan swasta untuk menaik kembali Taman Cabaran Putrajaya. Beberapa kategori sukan extreme dan adventure akan diadakan semasa karnival. Booth yang berkaitan juga dijangka memriahkan lagi karnival.

Penglibatan kerajaan dalam kedua event ni! ROFEST mendapat kerjasama Kerajaan N. Sembilan, Jab. Pelancongan N9 serta Kem. Pelancongan Malaysia. Penglibatan KBS masih dalam perbincangan. Bagi Karnival TC Puj pula, premis milik kerajaan ini sudah tentu mendapat kebenaran kerajaan untuk melaksana program besar ini. Penglibatan pihak-pihak lain masih belum dapat dimaklumkan.

Kemuncak Festival (ROFEST 2013) adalah Anugerah Kembara. Ppiawai anugerah hanya mengikut perbincangan penganjur bersama beberapa badan antaranya
NAA, Kerajaan Negeri Sembilan, Jab. Pelancongan N. Sembilan dan Kem. Pelancongan Malaysia.

Harap persoalan elok tak daftar kelab ke anugerah ni. Secara peribadi teruskan sahaja asalkan HEP, IPT anda tidak menghalang penglibatan dalam Festival ni. Errr rasanya semua kelab/persatuan di IPT tak boleh berdaftar bawah ROY/ROS. Hanya daftar bawah HEP. 

Selamat berkarnival dan berfestival sebelum melangkah ke tahun 2014.


0 comments:

Post a Comment