Wednesday 27 February 2013

Aku Tak Pilih Cap Ayam


 
Pilihan adalah hak peribadi. Menyukai sesuatu cap juga adalah peribadi. Memakai & mengguna sesuatu cap juga peribadi. Undi adalah rahsia walau tak peribadi. Aku tak pilih Cap Ayam.

Betul ke Cap Ayam sekarang dah naik. Bukan lagi Cap Ayam yang aku tak pilih dahulu. Dah berdegar-degar orang sebut tentang Cap Ayam. Cap Ayam itu… Cap Ayam ini… Macam Cap Ayam ni bukan lagi cap picisan. 

Siapa yang jadikan Cap Ayam satu cap picisan. Atau memang Cap Ayam ni, satu cap yang picisan. Level bawahan dikalangan cap-cap yang lain. Apa cap lain tu ye'? Hebatkah?



Imbas kenangan suatu cerita dahulu di hujung tahun 90an bertempat didalam hutan.

Kawan: Aiii Apip kau pakai Cap Ayam lagi. Kawan-kawan lain semua dah pakai mini MAGlite. kau bila lagi?
Apip: Mana ada aku pakai Cap Ayam, aku punya (lampu suluh) Cap Kepala Harimau. tengok ni.
Kawan: (telan air liur dan terus diam)

# Mungkin takut bila istilah Harimau disebut dalam hutan.


Aku tak pilih Cap Ayam. Cap Kepala Harimau ni fokus dia boleh laras tak macam Cap Ayam. Lagi satu lebih rare dari Cap Ayam dan Cap Kuda Terbang mahupun Cap Everedy. Bateri Cap Kucing dah tentu pilihan yang ada.

Nak kenal lebih rapat Cap Kepala Harimau jengah sini 

Tapi kini (2013) kalau ada lagi yang mendaki gunung guna lampu suluh Cap Ayam, kira oldskool. Kenalan-kenalan yang namakan diri Budak Cap Ayam pun mungkin tak guna Cap Ayam ni.  

Teringin nak ada / tengok foto lampu suluh Cap Ayam ni. 

Cap Ayam pun dah ada berbagai cap tapi disebut 'cap ayam' tak kira ayam berdiri, ayam teleng, ayam betina, ayam candu dll. 

Apa pun aku tak pilih Cap Ayam.

0 comments:

Post a Comment