Tuesday 24 July 2012

Glove trekking


Glove/Sarung Tangan trekking

Jungle trekking kena pakai sarung tangan ke? Jawapan yang tepat adalah pilihan bukan wajib.

Apa kelebihan orang yang pakai. Rata-rata yang pakai glove bukanlah mereka yang kategori pucuk muda dalam outdoor ni. hah mesti ada sesuatukan.

glove, sahih-sahih tutup tangan, tapak tangan, jari-jemari kita. tertutuplah segala urat di sini walaupun bukan aurat. Tertutuplah dari pandangan mata orang lain. Tapi menarik perhatian pula orang lain nak tengok tangan ber glove ni.

Pakai glove masa trekking sebab:-
1- Nak menebas, tak bagi tapak tangan melecet.
2- redah onak duri di laluan yang masih belum dibuka - kurangkan terkena duri di jari.
3- jari tak mudah luka bila mendaki di laluan berbatuan yang guna tangan.
4- nak tarik tangan perempuan senang tak bersentuh kulit - yang ni alasan apip aja, apa pun selalu elak dari situasi kena pegang perempuan.
5- nampak bergaya dan lain sikit dari orang biasa. beginilah kalau nak jadi orang luar biasa, tak boleh nampak atau bertindak sama seperti orang biasa.

Tak berpeluh ke jari?
kebiasaannya tak, sebab glove tak basah kecuali terpegang batuan yang basah atau dedaun yang basah. Tapi kalau hujan, ada potensi lencun & menyejukkan tangan. waktu ni bukalah glove tu.

Apa glove yang baik.
glove yang baik tentu dibuat dari fabrik yang baik. Nak paling murah guna glove berkebun, glove di kedai outdoor mungkin lebih teknikal barangannya dan ada 'harga'. Ada yang jenis disulam getah di tapak tangan. Ada yang jenis body fit/compression, hinggalah jenis yang kalis air.

Selamat mencuba untuk pakai glove.

1 comment:

  1. Biasanya saya akan cuba untuk tidak memakai glove, kecuali jika keadaan memerlukan seperti tempat yang terlalu sejuk atau jika berurusan dengan pendakian yang memerlukan penggunaan tali

    ReplyDelete