Thursday 29 September 2016

Bila digabungkan Nature Trip dan Culture Trip

Nature Trip ada pengemar tersendiri begitu juga dengan Culture Trip. Nature Trip pilihan pengiat rekreasi, outdoorians. Culture Trip merangkumi Urban Trip sering dikaitkan degan traveller, tourist.



Sedikit pengenalan Nature Trip & Culture Trip

Penggiat rekreasi biasa dengan Nature Trip, program berasaskan alam semulajadi seperti mendaki gunung, meneroka gua, ke air terjun dan jeram, lawatan ke tempat-tempat berasaskan alam. Culture trip pula bukan sahaja lawatan ke tempat berasaskan kebudayaan sebenarnya. Culture trip boleh dikategorikan Urban Trip & Tradition Trip. Aktiviti termasuk melawat atau menyelami budaya setempat. Budaya secara tradisi manupun budaya baru selari dengan pembangunan setempat.

Bila digabungkan Nature Trip & Culture Trip!
MELETOP KE! Bolehkah satu Trip ada aktiviti alam & aktiviti lawatan. Wujudlah nanti insan dengan haversack dibahu berjalan-jalan dalam kampung dan bandar. Mereka dengan beg tarik ke air terjun. Jangan kecam!
Insan berjiwa jelajah, explorer sebenarnya mereka yang amalkan Nature & Culture Trip. Kita perlu jelajah dan melihat apa disekeliling tempat yang kita pergi. Apa aktiviti budaya dan ekonomi di sekitarnya seperti tempat-tempat bersejarah, mengenali budaya masyarakat setempat, melawat & berbelanja di pusat ekonomi setempat.

Dimana boleh bikin Nature & Culture Trip! Semua tempat sebenarnya, guna konsep eksplorasi.
ambil beberapa kes

G. Tahan
Pengiat rekreasi/hikes pergi mendaki G. Tahan habis ekspedisi pulang.
Pelawat/Tourist pula pergi kaki gunung tahan, merasa naik bot sg tembeling, melawat perkampungan orang asli, makan di restoren bot.
Penjelajah/explorer selain gabung aktiviti diatas, akan ada jelajah gua, ke air terjun & jeram, aktiviti di bumbun.

G.Kinabalu
Pengiat rekreasi/hikers pergi mendaki G.Kinabalu. Tamat ekspedisi terus ke Kota Kinabalu.
Pelawat/Tourist pula jalan-jalan sekitar Taman Negara Kinabalu, ke Musium Kinabalu, lawat ladarng lembu Kundasang, Pusat jualan sayur & barang tempatan di Kundasang, Mandi air panas Poring.
Penjelajah/explorer mungkin akan tambah ke kawasan kesan bencana banjir lumpur sekitar Mersilau. Melawat ke perkampungan masyarakat setempat berserta kebun sayur dan padi. Menikmati matahari terbit. Eksplorasi ke air terjun Langganan, air terjun Kipunet dan jelajah gua-gua.

G.Sundoro-G.Sumbing, Indonesia
Pengiat rekreasi/hikers mendaki gunung salah satu atau kedua-duanya dan pulang ke Jogjakarta/Solo.
Pelawat/Tourist pula melawat penempatan/desa dan sawah. Berfoto di viewpoint G.Sundoro/G.Sumbing dan singgah di basecamp sambil beli cenderamata. Berbelanja di pasar keropok tempatan.

Penjelajah/explorer biasa akan tambah aktiviti seperti pengalaman ke rumah pemegang kunci gunung, melawat puncak lain disekitar gunung. Meneroka tempat-tempat menarik sekitar puncak gunung/rentis gunung. Berjalan di kebun tembakau, kubis dan cili. Mendekati aktiviti mencari kayu api secara tradisional. Merasai pengalaman tradisi memasak dengan dapur kayu. Merasai masakan ikon Mee Ongklok Wonosobo (bandar terdekat di gunung ini). Merasai Teh Tambi yang ditanam dikaki gunung ini.
Bersama Pemegang Kunci Gunung

G.Fuji, Jepun
Pengiat rekreasi/hikers mendaki gunung, jalan-jalan sikit sekitar kaki gunung, masuk kedai outdoor di kaki gunung dan kembali ke Tokyo.
Pelawat/Tourist akan ke Stesen 5 untuk merasai berada dikaki gunung. Kembali ke bandar dikaki gunung, Kawagucigo, melawat tasik-tasik, melawat kuil-kuil, melawat muzium.
Penjelajah/explorer akan tambah lagi dan lagi. Antaranya berjalan atau berbasikal di sekitar tasik. Mendaki puncak-puncak berdekatan.

Kes-kes diatas hanya contoh, betapa rugi kalau pendaki gunung ke sesuatu tempat tanpa menggabungkan dengan aktiviti pelancongan (Culture Trip). Sematkanlah jiwa penjelajah,explorer dalam diri & dalam trip kita.

Selamat berjalan, beraktiviti, bereksplorasi dan enjoy your trip.

#pipTHINK
#pipTIPS



0 comments:

Post a Comment